De Nikola Tre is gebaseerd op de Iveco S-way, maar met de aandrijflijn van de Nikola Motor Company. De eerste versie (BEV) van de Nikola Tre is in 2021 op de markt te verwachten. Er zal ook in 2023 een versie met brandstofcel volgen.
De Nikola Tre zal voorzien zijn met spiegelvervangende camera's en geïntegreerde deurhendels (met keyless entry). De aandrijflijn van de Tre komt van de firma Nikola, die samenwerkt met FPT, Bosch, ZF en Mahle. Nikola en FPT hebben gewerkt aan een e-axle met dubbele elektromotoren.
De BEV-versie heeft een actieradius van 400km, de fuelcell-versie kan in theorie tot 1200km ver rijden op volle waterstoftanks.
De Tre gaat in Europa gebouwd worden door Iveco, die alles op zich neemt. De vrachtwagen zal het eerste zero-emissie voertuig zijn voor het merk en dat is belangrijk voor de strenge emissie-eisen van 2025.
Nikola Tre 4x2 zal volgende specificaties hebben:
Tot 400 km bereik in een niet vrijgegeven testcyclus en met een 720 kWh modulair batterijsysteem. De Nickola Tre zal een vermogen hebben tot 480 kW of 650 Pk, met een maximum koppel van 1800 Nm. Ook zal de truck leverbaar zijn in een 2 of 3 as configuratie en het laadvermogen varieert van 18 tot 26 ton. Hieronder vindt u alvast een filmpje met de voorstelling van de nieuwe truck.